نکته هایی مهم در طراحی سرویس بهداشتی در آپارتمان ها

طراحی دستشویی

طراحی سرویس بهداشتی در آپارتمان ها یکی از مهم‌ترین فعالیت هاییست که متناسب با متراژ هر خانه باید انجام شود. امروزه همگان می‌دانند این بخش از هرخانه اهمیت بسیاری در سلامت جسم و روان افراد خانواده دارد. بدین ترتیب اهمیت دکوراسیون سرویس بهداشتی هرروز بیشتر از پیش شناخته می‌شود. تبدیل سرویس‌های بهداشتی هرخانه به محلی زیبا و آرامش‌بخش می‌تواند سلامت جسمی و روانی ساکنان خانه را به‌دنبال داشته باشد.

نکته‌های مهم در طراحی سرویس بهداشتی در آپارتمان ها

طراحی سرویس بهداشتی

در طراحی سرویس بهداشتی در آپارتمان ها باید به نکته‌های مهمی توجه داشت. در ادامه برخی از این نکات موردبررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: قانون مشاعات ساختمان

1- رنگ در طراحی سرویس بهداشتی:

نخستین چیزی که در دکوراسیون سرویس بهداشتی به چشم می‌آید، استفاده از رنگ‌های مختلف در آن است.

الف: رنگ کف و دیوارها:

در طراحی دکوراسیون یک سرویس بهداشتی، نخستین موردی که مطرح می‌شود، طرح و رنگ کاشی‌های کف و دیوارهای آن است. از رنگ‌های مختلفی می‌توان در کف و دیوارهای سرویس‌های بهداشتی بهره برد. بیشترین عامل تاثیرگذار در انتخاب طرح و رنگِ پوشش کف و دیوارها در سرویس‌های بهداشتی، سلیقه شخصی شما است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که رنگ‌ها اثرهای روانی مختلفی دارند که بهتر است از آنها آگاه باشید.

ب: رنگ شیرآلات سرویس بهداشتی:

شیرآلات مدرن در رنگ‌های مختلفی ساخته می‌شوند که بهره‌گیری از هریک از آنها می‌تواند برتری‌ها و البته اشکال‌هایی به‌همراه داشته باشد. شیرآلاتی که از قدیم مورداستفاده همه ما بوده‌اند، از نوع استیل هستند. اما اکنون شیرآلات دستشویی به روش‌های مختلف مانند آبکاری، و به رنگ‌های گوناگون تولید می‌شوند.

یک نکته مهم را در انتخاب رنگ شیرهای دست‌شویی به خاطر داشته باشید. شیرهای دست‌شویی را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که رنگ و فرم آنها را دوست داشته باشید و تا سال‌ها نیازی به عوض کردن آنها نباشد.

در ادامه نگاهی به برتری‌ها و معایب برخی از شیرآلات رنگی داریم:

1- شیرآلات سفید در طراحی سرویس بهداشتی در آپارتمان ها

شیرهای دست شویی سفیدرنگ در دو دسته پودری‌کوره‌ای و چینی ساخته می‌شوند. شیرآلات سفیدرنگ با هر رنگی از دکوراسیون سرویس‌های بهداشتی هماهنگ می‌شود. البته بهره‌گیری از شیرهای سفید در دکوراسیون‌های مینیمال و مدرن بیشتر معمول است.

ویژگی‌های شیرآلات سفید:

الف: با هر رنگ دکوراسیونی هماهنگ می‌شوند.

ب: به سادگی تمیز می‌شوند.

ج: اثر انگشت و لکه‌های آب را کمتر نشان می‌دهند.

معایب شیرآلات سفید:

الف: گران‌تر از شیرهای معمولی هستند.

ب: اگر جنس شیرآلات سفید از چینی باشد، شکننده است. اما اگر از آلیاژهای فلزی با آبکاری سفید تهیه شوند، از مقاومت خوبی برخوردارند.

2- شیرآلات مشکی:

شیرآلات سیاه‌رنگ نوعی از قدرت و برتری را در دکوراسیون سرویس بهداشتی به نمایش می‌گذارند. بیشتر شیرهای مشکی سرویس‌های بهداشتی با استفاده از روش پودری‌کوره‌ای رنگ‌آمیزی می‌شوند. برخی نیز با روش آبکاری تولید می‌شوند. رنگ مشکی اگر در کنار رنگ طلایی استفاده شود، زیبایی و جلوه محیط را چندبرابر می‌کند. شیرآلات سیاه بیشتر در دست‌شویی‌های مدرن و مینیمال کاربرد دارند.

مزایای شیرآلات مشکی:

الف: تمیز کردن آن راحت تر خواهد بود.

ب: آبکاری آن نیز از کیفیت بالایی برخوددار است.

معایب شیرآلات مشکی:

الف: لک‌پذیری شیرآلات مشکی بیشتر از شیرهای سفید است.

3- شیرآلات استیل:

استفاده از شیرآلات استیل از دیرباز در همه جامعه‌ها معمول بوده است. شیرهای استیل با هر نوع دکوراسیونی هماهنگ می‌شوند. در واقع پرفروش‌ترین و بی‌دردسرترین شیرهای ساختمانی همان شیرهای استیل هستند که همواره استفاده شده‌اند.

ویژگی‌های شیرآلات استیل:

الف: قیمت مناسبی دارند.

ب: به آسانی تمیز می‌شوند.

4- شیرآلات طلایی:

شیرآلات طلایی بیشتر از هر رنگ دیگری فضای سرویس بهداشتی را تجملی نشان می‌دهد. اصولا رنگ طلایی با هر رنگی می‌تواند کنار بیاید، اما بهتر است در فضاهایی استفاده شود که قصد نشان دادن فضایی لوکس و تجملی موردنظر است. شیرآلات طلایی به چند روش، و در دو رنگ مات و براق ساخته می‌شوند. انواع براق آن زودتر، و انواع مات آن دیرتر لکه‌ها را نشان می‌دهند.

ویژگی‌های شیرآلات طلایی:

الف: بسیاری از شیرآلات طلایی زود دچار تغییر رنگ می‌شوند، اما برخی از آبکاری‌های آنها، مانند آبکاری PVD از ماندگاری بالایی برخوردار است.

معایب شیرآلات طلایی:

الف: شیرآلات طلایی را باید به‌طور مداوم تمیز کرد.

ب: شیرآلات آبکاری‌شده طلایی زود دچار خط و خش می‌شوند، بنابراین باید با مواد نرم تمیز شوند.

ج: قیمت شیرآلات طلایی از انواع معمولی آن گران‌تر است.

تهویه در طراحی سرویس بهداشتی در آپارتمان ها

سیستم تهویه در سرویس بهداشتی نقش اساسی در رعایت بهداشت آن را دارد. نبود تهویه مناسب در هر سرویس بهداشتی می‌تواند ساکنان خانه را دچار بیماری‌های مختلف کند. از روش‌های مختلفی برای تهویه سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود:

الف: استفاده از پنجره.

ب: نصب سیستم تهویه.

ج: بهره بردن از هواکش.

د: استفاده از سیستم داکتی.

سنگ روشویی در طراحی سرویس بهداشتی:

یکی از مهم‌ترین اجزای سرویس بهداشتی سنگ روشویی آن است. نسبت بلندی شیر روشویی باید متناسب با اندازه روشویی باشد. اندازه شیرآلات در روشویی‌های بزرگ به هر اندازه استانداردی می‌تواند باشد. اما روشویی‌های کوچک نباید شیرهای آب خیلی بلند و خیلی کوتاه داشته باشند.  

سنگ توالت در طراحی سرویس بهداشتی:

سنگ توالت در سرویس بهداشتی

از چند نوع سنگ توالت می‌توان در طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی استفاده کرد:

الف: سنگ توالت ایرانی طبی:

سنگ توالت طبی ایرانی ویژگی‌های مختلفی دارد:

الف: دارای شیب هستند تا در زمان نشستن بر روی آنها، فشار زیادی بر روی پا و کمر وارد نشود.

ب: برخی از توالت‌های طبی ایرانی جای آبریز ندارند تا باعث جذب آلودگی و لانه کردن حشره‌ها نشود.

ب: توالت فرنگی وال هنگ:

توالت فرنگی وال هنگ

توالت فرنگی وال هنگ به‌معنای آویزان‌شده از دیوار است. لوله فاضلاب این نوع توالت فرنگی در دیوار قرار دارد. توالت فرنگی وال هنگ مناسب فضاهای کوچک است. فلاش تانک این نوع از توالت‌ها نیز در داخل دیوار قرار می‌گیرد.

سیستم شوتینگ توالت فرنگی چیست؟

سیستم شوتینگ توالت فرنگی نوعی روش تخلیه مدرن توالت فرنگی است. در این روش از پرتاب شدن آب در تخلیه توالت استفاده می‌شود. روش شوتینگ سرعت تخلیه کاسه توالت را بیشتر می‌کند و از این راه در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند.

سخن پایانی:

در طراحی سرویس بهداشتی گزینه‌های بسیاری باید در نظر گرفته شود که در دو نکته عمده خلاصه می‌شوند. نکته نخست رعایت بهداشت و پاکیزگی، و داشتن امکان نظافت آسان و تهویه مناسب است. پس از آن همه عواملی که مربوط به راحتی و زیبایی دکوراسیون دست‌شویی‌ها است، مطرح می‌گردد.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای طراحی پاسیو آپارتمان و گیاهانی که باید از آن ها استفاده کنید

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید