شارژ مجتمع های تجاری چگونه محاسبه می شود؟

کار کردن و فعالیت داشتن در مجتمع‌های تجاری مزایای بسیاری از جمله امنیت بالا، نظافت یکپارچه و بهره‌گیری از فضایی دلچسب و سرزنده را دارد. اما در کنار این مزایا برخی از افراد با مشکلاتی روبرو می‌شوند که نمی‌دانند چطور آن‌ها را حل کرده و با آن‌ها کنار بیایند. یکی از این مشکلات، شارژ مجتمع های تجاری است. در واقع مساله زیاد بودن این شارژ نیست، مشکل اینجاست که بسیاری از افراد نمی‌دانند این شارژ چگونه محاسبه می‌شود، بابت چه چیزی از آن‌ها گرفته شده و آیا همه واحدها به‌یک اندازه باید شارژ بدهند یا نه. در این مقاله سعی کرده‌ایم اطلاعات کاملی در مورد شارژ مجتمع های تجاری در اختیار شما بگذاریم:

منظور از شارژ مجتمع های تجاری چیست؟

مجتمع‌های تجاری، ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ و گسترده‌ای هستند که گاهی با نام پاساژ، مرکز خرید، مرکز فروش و مال یا مجتمع‌های پزشکی یا اداری نیز از آن‌ها یاد می‌کنند. فعالیت هر کدام از آن‌ها نیز متفاوت است، گاهی شرکت‌های خصوصی و مطب‌های مختلفی در آن‌ها دائر است و گاهی مرکزی برای خرید نوع خاصی از محصول هستند. به‌طور گسترده‌تر نیز برخی از آن‌ها انواع مختلف فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و فست فودها و دفاتر شرکت‌های خصوصی را در خود جای داده‌اند.

کسانی‌که در این مراکز و مجتمع‌ها فعالیت می‌کنند نیز مانند ساختمان‌های مسکونی و آپارتمان‌ها باید شارژ بپردازند. شارژ مجتمع های تجاری نیز در ازاء هزینه نگهداری، تعمیرات و تجهیز مشاعات یک مجتمع است و هر فردی چه مالک باشد و چه مستاجر وظیفه دارد به‌صورت هفتگی یا ماهانه و حتی سالانه آن‌را پرداخت کند.

بررسی شارژ مجتمع های تجاری و نحوه محاسبه آن‌ها

شارژ مجتمع های تجاری با روش‌های مختلفی محاسبه می‌شود. برخی از این روش‌ها برای مجتمع‌های کوچک و برخی برای مجتمع‌های بزرگ مناسب هستند. برای اینکه بدانید هزینه‌ای که می‌پردازید برای چیست بهتر است با روش‌های مناسب برای محاسبه شارژ ساختمان‌های تجاری آشنا شوید:

شارژ مجتمع های تجاری

  • محاسبه شارژ به‌صورت واحدی: در این روش محاسبه شارژ مجتمع های تجاری در ازاء هر واحد در نظر گرفته می‌شود و متراژ در آن هیچ تاثیری ندارد. بنابراین یک واحد بزرگ و یک واحد کوچک شارژ یکسانی می‌پردازند.
  • محاسبه شارژ به‌صورت متراژی: شارژ مجتمع تجاری و اداری در این روش در ازاء متراژ آپارتمان است. مسلم است که هرچه متراژ واحد بیشتر باشد، شارژ نیز بیشتر می‌شود.
  • محاسبه شارژ بر اساس واحدی و متراژی: در این روش شارژ مشخصی در ازاء هر واحد تعیین می‌شود. علاوه بر این شارژ متغیری بر اساس متراژ تعیین می‌شود که هر واحد در پایان هر ماه باید آن‌را به‌همراه شارژ تعیین شده برای هر واحد بپردازد. مزیت این روش این است که می‌توان مواردی مانند گاز و برق که وابسته به متراژ بوده و هرچه متراژ بالاتر باشد نرخ آن نیز بیشتر است را به‌طور جداگانه حساب کرد و هزینه مواردی مانند نظافت و نگهبانی را به‌طور ثابت از هر واحد گرفت.

هنگام محاسبه شارژ مجتمع های تجاری با هر کدام از روش‌های بالا، ابتدا باید هزینه‌های هر ماه ساختمان جمع زده و محاسبه شوند. این هزینه‌ها شامل هزینه آب، برق، گاز، تعمیرات مختلف، نظافت، باغبانی، نگهبانی، نگهداری تاسیسات و آسانسور یا پله برقی هستند. وظیفه جمع‌آوری شارژ نیز به‌عهده مدیر ساختمان است و معمولا هر ماه باید تسویه شود.

پاسخ به سوالات مرتبط در مورد شارژ مجتمع های تجاری

مطالبی که در بالا گفته شد به‌تنهایی نمی‌تواند دید شما را نسبت به نحوه محاسبه و اخذ شارژ مجتمع های تجاری باز کند؛ چراکه گاهی شرایط خاصی پیش می‌آید که تغییراتی در این محاسبات ایجاد می‌کند. این مساله باعث می‌شود سوالات زیادی در ذهن افراد ایجاد شود. به‌همین دلیل ما در ادامه به چند سوال مهم در این زمینه پاسخ خواهیم داد:

شارژ مجتمع های تجاری

شارژ مغازه های سمت خیابون با مغازه های داخلی فرق دارد؟

تفاوت میزان شارژی که مغازه های سمت خیابان یا واحدهایی که به خیابان راه دارند می‌پردازند با واحدهایی که داخل مجتمع هستند به نوع سیاست‌گذاری مالکین و مدیر ساختمان بستگی دارد. برخی از مدیران ساختمان تفاوتی بین آن‌ها قائل نمی‌شوند. اما برخی دیگر میزان شارژ واحدهایی که در طبقه همکف بوده و به خیابان راه دارند را بیشتر از واحدهای طبقات بالایی یا پایینی در نظر می‌گیرند.

شارژ مغازه های روی پشت بام چقدر است؟

نحوه محاسبه شارژ مغازه‌هایی که روی پشت بام است نیز بر اساس نوع مجتمع و سیاست‌گذاری مدیریت ساختمان تعیین می‌شود. اما طبق قانون جایی‌که واحد قرار دارد نمی‌تواند باعث معافیت آن از پرداخت شارژ شود و این واحدها نیز مانند واحدهای دیگر که در طبقات همکف یا طبقات پایین‌تر هستند باید هزینه نگهداری و تعمیرات مربوط به مشاعات را بدهند.

آیا صاحبان کانترهای وسط پاساژ نیز باید شارژ بپردازند؟

در پاسخ به‌این سوال باید بگوییم شارژ کانترهای وسط پاساژ نیز مانند شارژ واحدها محاسبه می‌شود؛ اما ممکن است مدیر ساختمان تغییراتی در آن‌ ها بدهد و به‌طور مثال هزینه برق یا گاز را از آن‌ها کم کند.

برای کسانی‌که می‌پرسند متراژ کانتر با شارژ چه ارتباطی دارد باید بگوییم اگر شارژ مجتمع های تجاری بر اساس متراژ گرفته شود، هر چقدر کانتر شما مساحت بیشتری داشته باشد باید شارژ بیشتری نیز بپردازید.

آیا واحدهای خالی نیز باید شارژ بدهند؟

در برخی از مجتمع‌های تجاری، واحدهای خالی وجود دارد. بنابراین سوال اینجاست که شارژ مجتمع های تجاری از واحدهای خالی نیز گرفته می‌شود؟ طبق ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، همه واحدها حتی آن‌هایی که خالی هستند نیز باید ماهانه شارژ بپردازند. در چنین مواقعی تنها هزینه‌های مشترک ساختمان که به‌صورت توافقی مشخص می‌شود از آن‌ها گرفته نمی‌شود.

سخن آخر

اگر قصد اجاره یا خرید یک واحد در یک مجتمع تجاری یا اداری را دارید به‌شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از انعقاد قرارداد در مورد شارژ مجتمع های تجاری اطلاعات کامل کسب کنید. همچنین لازم است با مالک و مدیر مجتمع به‌طور جداگانه در مورد نحوه محاسبه شارژ ساختمان صحبت کرده تا در آینده مشکل خاصی برای شما پیش نیاید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید