سرایدار کیست و وظایف سرایدار چیست ؟

سرایدار کیست ؟

سرایداری چیست ؟ این شغل دربرگیرنده پست هايی است که متصدیان آنها ضمن سکونت دایم در محل عهده دار انجام اموري ازقبیل حفاظت ساختمان، تأسیسات و لوازم و وسایل از لحاظ سرقت، خرابی و آسیب در ساعات غیراداري بوده و درساعات اداري به نامه رسانی داخلی، نگهبانی، خدمتگزاري، باغبانی و یا نظایر آن اشتغال دارند که ما آنها را به وظایف سرایداری می شناسیم.

سرایدار در قانون

اصلی ترین قانون مصوب جهت رعایت نظم در مجتمع های آپارتمانی «قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی آن با اصلاحیه های بعدی مصوب 8/2/1347» است و 5 فصل اصلی به ترتیب: مجمع عمومی، مدیر ساختمان، شارژ و هزینه های مشترک ، سرایداری ، نظم عمومی ساختمان را شامل میشود. در این مقاله، به مواد مربوط به فصل چهارم «قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی با عنوان «سرایداری» می پردازیم. لطفا تا انتها با وبسایت نرم افزار مدیریت ساختمان آپارتمانا همراه باشید.

ماده 34 با توجه به قرارگرفتن سوئیت سرایداری در طبقه منهای یک ساختمان، به انتخاب مدیر شخصی ذی صلاح بر اساس این مقررات به عنوان مستاجر سوئیت مذکور انتخاب شده، با وی قرارداد اجاره تنظیم می شود. مابه ازای اجاره ماهیانه، ایشان متعهد می شود به عنوان سرایدار خدمات ذکر شده در این مقررات را انجام دهد.

ماده 35 صلاحیتهای عمومی سرایدار به شرح زیر است:
الف-مرد، متاهل با حداکثر یک فرزند یا درصورت تجرّد بالای 50 سال و کمتر از 60 سال سن؛
ب- عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم استعمال دخانیات؛
ج- عدم سوء پیشینه کیفری؛
د- سلامت جسمی و روانی؛
ه- توانایی معرفی ضامن معتبر و ارائه چک بانکی جهت تضمین تخلیه ملک

 

بیشتر بخوانید: اجاره واحد سرایداری | آشنایی با 7 نکته مهم در نمونه قرارداد سرایداری ساختمان‌ها

شرح وظایف سرایدار ساختمان و مجتمع ها

شرح وظايف سرايدار آپارتمان در ماده 36 قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی ایران وظایف سرایدار را به شرح زیر می داند

الف  نگهبانی از ساختمان و مراقبت در حفظ امنیت ساختمان و واحدها

ب  نظافت راهروها و پله­ها، لابی، پارکینگ ها، آسانسور،پشت­بام، محوطه بیرونی ساختمان و کلیه مشاعات عمومی ساختمان

ج  برف روبی حیاطر، راه عبوری پارکینگ ها و محوطه بیرونی ساختمان در فصول سرد سال

د  آبیاری باغچه ها و مراقبت از فضای سبز ساختمان

ه  مراقبت از آسانسور ، تأسیسات گرمایشی و برقی و تجهیزات ساختمان

و  جمع آوری کیسه زباله ساکنین از درب منازل در ساعت مشخص شده توسط مدیر

ز  اجرای دستورات مدیر ساختمان.

تعهدات سرایدار | وظیفه سرایدار چیست

ماده 37  سرایدار مکلّف است در ایام تعطیلات خصوصاً تعطیلات عید نوروز به صورت تمام وقت در ساختمان حاضر بوده و نگهبانی از ساختمان را بر عهده گیرد.

ماده 38  سرایدار مجاز به سکنی دادن افرادی غیر از افراد ذکرشده در قرارداد اجاره نمی ­باشد.

ماده 39  وی مجاز خواهد بود با هماهنگی و موافقت مدیر در سال حداکثر به مدت ده روز و با معرفی فرد جایگزین به مرخصی برود

ماده 40  مدّت قرارداد اجاره سرایدار سه ماه بوده که در صورت رضایت مدیر و ساکنین از عملکرد سرایدار برای دوره های سه ماهه، توسط مدیر قابل تمدید است.

ماده 41  هرساله در مجمع مبلغی جهت تقدیر از زحمات سرایدار مشخص می­شود که در صورت رضایت مدیر از عملکرد سرایدار به صورت ماهانه و از محل شارژ قابل پرداخت خواهد بود.

ماده 42  انجام فعالیت های شغلی سرایدار و حضوروغیاب وی در ساختمان باید با مدیر هماهنگ شده به گونه ای که لطمه­ای به وظایف مندرج در ماده 36 وارد نشود.

ماده 43  انجام امور شخصی ساکنین جزو وظایف سرایدار نبوده و واگذاری امور شخصی ساکنین به سرایدار از قبیل نظافت منزل، نظافت اتومبیل، خرید و کمک در جابه جایی وسایل و نظایر آن به شرط آنکه خدشه­ای به وظایف اصلی سرایدار وارد نکند و با توافق فی­مابین طرفین جهت جبران زحمات سرایدار بلامانع خواهد بود.

ماده 44  سرایدار متعهّد می­گردد در صورت عدم رضایت مدیر از عملکرد وی حداکثر ظرف مدّت 15 روز نسبت به تخلیه سوئیت سرایداری اقدام نماید. در غیر این صورت موضوع از طریق مراجع قانونی و نیز به اجرا گذاشتن چک تضمین پیگیری خواهد شد.

ماده 45  سوئیت سرایداری جزو مشاعات ساختمان بوده و تغییر کاربری آن به منظوری غیر از سکونت سرایدار تنها منوط به اجماع تمامی مالکین ساختمان خواهد بود.

ماده 46  سرایدار مکلّف به رعایت مفاد این مقررات، دستورات مدیر و شئون اخلاقی و عرفی ساکنین ساختمان بوده و در صورت تخلّف از این موارد،متناسب با موضوع جریمه ­ای توسط مدیر برای وی در نظر گرفته خواهد شد.

تعهدات وظایف سرایدار ادارات

در هر شرکتی یک سری وظایف خاص برای هر سرایدار تعریف می شود. این علاوه بر وظایفی است که هر سرایدار شرکت باید به صورت پیش فرض انجام دهد. ما در ادامه به بررسی شرح وظایف سرایدار اداره و تعهدات کلی هر سرایدار شرکت و ادارات دولتی و خصوصی می پردازیم. 

  • نظافت روزانه

این نظافت شامل: راهرو، پله‌ها، میزها و تمامی اتاق هاست. 

  • نحوه برخورد با ارباب رجوع

در برخی از ادارات به دلیل رفت و آمدهای زیاد، افراد سوالاتشان را ممکن است از سرایدار بپرسند. مثلا اینکه به چه اتاقی مراجعه کنند. یا برای انجام کارهایشان باید به کجا مراجعه کنند. در این جا دانستن اطلاعات صحیح و انتقال صحیح آن به ارباب رجوع در عین احترام ؛ یکی از دلایل ماندگاری سرایدارها در ادارات دولتی است.

  • پذیرایی از کارمندان و مهمنان

این مورد را حتما در فیلم ا و سریال ها بسیار دیده اید که سرایدار که اغلب آن را با نام آبدارچی صدا  می زنند می داند که در چه ساعتی برای کدام کارمند قهوه و برای کدام کارمند چای ببرد. 

از طرفی اطلاعات دقیق از وسایل پذیرایی داخل یخچال و ساعت ورود مهمنان دارد تا بتواند به موقع پذیرایی را انجام دهد و اگر موردی هست که نیاز به خریداری دارد از قبل آن را خریداری کند.

  • حضور تمام وقت در شرکت

این  مورد جز موارد خاصی است که ممکن است یک سرایدار آن را قبول کند ممکن است آن را قبول نکند. زیرا دیده شده است برخی ادارات از نگهبان برای این کار استفاده می کنند. این تصمیم با خود شرکت و اداره دولتی است. 

نکته خیلی مهمی که اینجا وجود دارد این است که سرایدار موظف است از اموال شرکت در زمان غیبت کارمندان و مدیران محافظت کند. 

  • کنترل وسایل سرمایشی و گرمایشی

یک سرایدار باید نسبت به تجهیزات و تاسیسات یک ساختمان و اداره به گوش باشد. به موقع کولر را سرویس کند و به موقع بخاری ها و شوفاژ را راه اندازی کند.

  • تامین مایحتاج شرکت

تامین مایحتاج شرکت اعم از کاغذ، خودکار، قلم و … از سری مواردی است که یک سرایدار موظف به خرید آن است. مگر اینکه نیرو خریدی برای آن استخدام شده باشد. 

 

حرف آخر

به نظر می رسد؛ اتسخدام نگهبان و سرایدار یکی از مهمترین تصمیماتی است که مدیران باید بگیرند. پیشنهاد می کنم با سایر مقالات نرم افزار مدیریت ساختمان آپارتمانا همراه باشید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید