هر اطلاعاتی که در مورد حق شارژ مدیر ساختمان لازم است بدانید

آشنایی با قوانین پرداخت شارژ توسط مدیر

امروزه افزایش جمعیت و زندگی شهرنشینی موجب کمبود فضا و جایگزین شدن خانه‌های ویلایی با مجتمع‌های آپارتمانی چند طبقه شده است. واضح است برای برقراری نظم در مجتمع‌های مسکونی آپارتمانی لازم است قوانینی تدوین شود و فردی مسئولیت نظارت بر اجرای این قوانین را به عهده بگیرد. مدیر ساختمان این وظیفه را به عهده دارد و حق شارژ را از ساکنین دریافت می‌کند و آن را صرف هزینه‌های ساختمان می‌کند. در این مطلب قصد داریم در مورد حق شارژ مدیر ساختمان صحبت کنیم، اگر شما هم در این زمینه سوال یا ابهامی دارید بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با قوانین پرداخت شارژ توسط مدیر

حق شارژ در مجتمع مسکونی چیست؟

قبل از آشنایی با مفهوم حق شارژمدیر ساختمان بهتر است تعریف دقیقی از حق شارژ ارائه کنیم تا بتوانیم درک درستی در مورد مسئولیت مدیر ساختمان در مورد لزوم پرداخت یا معافیت از حق شارژ  داشته باشیم.

همه‌ی ما می‌دانیم که تمیز کردن فضاهای مشاع در ساختمان نظیر راه‌پله، پاگرد، پارکینگ و حیاط مجتمع‌های مسکونی نیازمند یک برنامه‌ی مشخص و صرف هزینه است. از طرف دیگر به جز نظافت کردن ،هر چند وقت یک بار لازم است این مکان‌ها تعمیر و بازسازی شوند. مدیر ساختمان به نمایندگی از بقیه ساکنین، هزینه‌های جاری را برآورد می‌کند، از ساکنین دریافت می‌کند و مسئولیت هماهنگی کارها را به عهده می‌گیرد.

میزان هزینه شارژ ساختمان بستگی به امکانات مجتمع مسکونی دارد و به صورت ماهیانه از ساکنین دریافت می‌شود.

قانونگذار در ماده 28 قانون تملک آپارتمان‌ها تصریح کرده است؛

هزینه‌های مربوط به سرایداری، هزینه‌ی مصرف آب، برق، گاز مشترک، هزینه‌های تعمیرات و نگهداری از قسمت‌های مشاع ساختمان، هزینه‌نگهداری از فضای سبز و گل و گیاهان در مشاعات ساختمان و هزینه‌ی وسایل و اقلام مورد نیاز در ساختمان مشمول پرداخت حق شارژ است.

آیا مدیر ساختمان هم باید شارژ بدهد؟

یکی از سوالات متداول در مورد حق شارژ مدیرساختمان این است که آیا مدیر هم موظف به پرداخت این هزینه‌ها هست یا نه؟ یا اینکه حق شارژ مدیر ساختمان چگونه محاسبه می‌شود؟

واقعیت این است که تعیین حق شارژ برای مدیر به چندین عامل بستگی دارد. عواملی که بر نحوه محاسبه شارژ مدیر ساختمان تاثیر می‌گذارد شامل موارد زیر است.

  • اولین عامل با اهمیت موثر بر پرداخت حق شارژ مدیرساختمان، وضعیت سکونت او در مجتمع است.
  • میزان دریافتی و حقوق مدیر ساختمان برای انجام وظایف مدیریتی مبلغ حق شارژ را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
آیا مدیر ساختمان هم باید شارژ بدهد؟

حق شارژ مدیر ساختمان ساکن در مجتمع

در اکثر مجتمع‌های مسکونی، مدیر یکی از ساکنین در مجتمع است و چون مانند سایر اعضا از امکانات ساختمان استفاده می‌کند باید هزینه‌های مربوط به نظافت و تعمیر را پرداخت کند. نحوه محاسبه شارژ مدیر ساختمان در صورت سکونت در مجتمع با سایرین هیچ فرقی ندارد. اما این قاعده‌ی کلی در مورد حق شارژ مدیر ساختمان مشمول استثنائاتی هم می‌شود.

حق شارژ مدیر ساختمان که ساکن مجتمع نباشد

وقتی مدیر ساختمان از بین ساکنین مجتمع مسکونی انتخاب نمی‌شود ضرورتی به پرداخت حق شارژ وجود ندارد. زیرا هیچ منفعتی از حضور در ساختمان ندارد. به عبارت دیگر پیش شرط پرداخت حق شارژ مدیر ساختمان سکونت در مجتمع است.

در مواردی هم ممکن است مدیر ساختمان با اینکه ساکن مجتمع مسکونی نیست، اما اتاقی به عنوان اتاق مدیریت در اختیار داشته باشد که از آن برای انجام کارهای جاری در مجتمع استفاده کند. 

توافق ساکنین مجتمع بر عدم پرداخت حق شارژ مدیر ساختمان

در برخی مجتمع‌های مسکونی بزرگ ساکنین توافق می‌کنند با اینکه مدیر داخل ساختمان زندگی می‌کند و ذینفع است، حق‌شارژ مدیر ساختمان را لغو کنند و هیچ هزینه‌ای از او دریافت نکنند. مطابق توافقات انجام شده ممکن است مدیر از پرداخت شارژ ثابت یا شارژ متغیر معاف شود.

چرا از برخی مدیران حق شارژ دریافت نمی‌شود؟

 در مجتمع‌های مسکونی بزرگ مدیر ساختمان وظایف متعددی دارد و باید زمان زیادی را به انجام آن اختصاص دهد در این موارد ساکنین موظف هستند حقوقی را به مدیر پرداخت کنند. اما یکی از تمهیداتی که از طرف ساکنین در نظر گرفته می‌شود این است که به جای پرداخت حق الزحمه مدیر ساختمان، او را از پرداخت شارژ معاف می‌کنند یا اینکه بخشی از حقوق را به دلیل پرداخت شارژ ماهیانه کسر می‌کنند.

به این ترتیب  قوانین لازم برای عدم پرداخت شارژ مدیر ساختمان به منظور قدردانی و سپاس از زحمات او تدوین می‌شود.

شیوه برخورد با مدیری که در پرداخت حق شارژ خود تخلف می‌کند چیست؟

وقتی ساکنین یک مجتمع مسکونی از پرداخت حق شارژ امتناع می‌کنند مدیر موظف است آن‌ها را قانع کند و هزینه‌ی شارژ را دریافت. اما در مواردی که مدیریت ساختمان هزینه‌های شارژ را پرداخت نمی‌کند، چه کسی مسئول رسیدگی به این موضوع است؟

در چنین شرایطی ساکنین مراتب اعتراض خود را به عدم پرداخت شارژ توسط مدیر به هیئت انتخاب کننده مدیر گزارش می‌کنند و این مسئله را پیگیری می‌کنند. زیرا پرداخت حق شارژ مدیر ساختمان مانند سایر ساکنین اجباری است و مدیر نمی‌تواند از موقعیت خود سوءاستفاده کند.

شیوه برخورد با مدیری که در پرداخت حق شارژ تخلف می‌کند چیست؟

جمع بندی

یکی از وظایف ساکنینی که در مجتمع‌های آپارتمانی زندگی می‌کنند پرداخت حق شارژ برای هزینه‌های نظافت یا تعمیرات بخش‌های مشاع در ساختمان است. مدیران هم مانند سایر ساکنین مالک یا مستاجر موظف است حق شارژ را پرداخت کند. مگر اینکه در ساختمان ساکن نباشد یا اینکه اعضای ساختمان توافق کنند به جای حق‌الزحمه از مدیر حق شارژ دریافت نکنند. در این مطلب تمام قوانین پرداخت حق شارژ مدیر ساختمان بررسی شده است و می‌تواند اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
3.3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید