تمامی حق و حقوق همسایگان در ساخت و ساز که باید بدانید

قوانین رعایت حقوق همسایگان در ساخت و سازهای ساختمان

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در همسایگی‌تان شروع به ساخت و ساز کنند. اولین چیزی که به ذهنتان می‌آید، این است که ماه‌ها باید سروصدای آن‌ها را تحمل کنید. بعد از یک روز کاری سخت، برای استراحت به منزل می‌روید؛ اما سروصدای آن‌ها حسابی اعصابتان را به هم می‌ریزد و ذره‌ای آرامش را هم از شما می‌گیرد. البته باید بدانید که حقوق همسایه در ساخت و ساز مشخص شده است و در صورتی که از همسایه‌تان از حقوق شما حمایت نکند، می‌توانید به‌راحتی با شماره شکایت از همسایه به شهرداری تماس بگیرید و مراتب را گزارش دهید. حال در این مقاله با این حقوق بیشتر آشنا می‌شوید.

چه افرادی باید قوانین همسایه در ساخت و ساز را بدانند؟

اگر قصد دارید روی زمین خود کار کرده و ساخت و ساز را شروع کنید، حتماً قبل از آن باید حقوق مربوط به همسایگان را در این مورد بررسی کنید. حتی اگر قرار است بخشی از ساختمان خود را تعمیر کنید، باز هم جزو افرادی هستید که این قوانین را باید رعایت کنید.

البته همیشه مجریان نیستند که باید از قوانین مطلع باشند، بلکه افرادی که از این سروصداها آزار می‌بینند یا ساخت و ساز در همسایگی آن‌ها ممکن است به ساختمانشان آسیب وارد کند نیز باید حقوق خود را بدانند.

شکایت از ساخت و ساز همسایه به مدیر ساختمان ممکن است بارها در آپارتمان‌ها صورت گیرد. در این مواقع مدیر باید به هر دو طرف حدود و اختیارات آن‌ها را اطلاع دهد تا مشکل در همان وهله اول رفع شود. در ادامه این قوانین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قوانین و حقوق همسایه در ساخت و ساز

هر چند ساخت و ساز باید به گونه‌ای باشد که کوچک‌ترین آسیبی به ساختمان‌های همسایه وارد نشود؛ اما حقوق دیگری هم برای همسایه در نظر گرفته شده است. برخی از قوانینی که در مورد ساخت و ساز وجود دارد و جزو حقوق همسایگی در نظر گرفته می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • ساخت و ساز نباید آلودگی صوتی و مزاحمت آزاردهنده را برای همسایگان به ایجاد کند. حتی محدودیت تردد نیز نباید دلیلی برای ایجاد مزاحمت برای افراد نزدیک به ساختمان باشد.
  • تردد ماشین‌های سنگین و تخلیه مصالح در روزهای معمول باید بین ساعات 6 تا 12 و روزهای تعطیل بین 22 تا 6 صبح انجام شود.
  • آلودگی صوتی از ساعت 7 تا 10 شب و تا حد 55 دسی‌بل است. از 10 شب تا هفت صبح استاندارد صدا تا 45 دسی‌بل است.
  • ساخت و سازهایی بیش از ارتفاع معمول که باعث می‌شود استفاده از نور، مواهب طبیعی و مناظر برای همسایگان کمتر شود و حقوق آن‌ها را در این زمینه ضایع می‌کند، ممنوع است. پس قوانین حقوق همسایه در ساخت و ساز، در ارتفاع سازه هم مؤثر است.
  • معابر، فضاهای عمومی و پیاده‌روها حتی به‌صورت موقت نیز نباید به بهانه تخلیه مصالح، تجهیزات و ابزار مسدود شوند. در صورتی که نیاز به این کار بود باید بازه زمانی آن مشخص و اطلاع‌رسانی شده و مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط نیز اخذ شود.
  • از قوانین حقوق همسایه در ساخت و ساز مربوط به ایمنی عابرین، خودروها و همسایگان است. هیچ‌گونه بیرون‌زدگی تجهیزات، حفر زمین بدون حفاظ و … ممنوع است و در صورتی که نیاز به حفر بود باید چراغ‌های چشمک‌زن و حفاظ‌های مناسب نصب شود.
  • در محل حفاری در مسیر معابر، باید پل موقت و مناسبی برای عبور عابر پیاده ایجاد شود که عرض آن حداقل 1.5 متر باشد.
  • در صورتی که مجبور به محدود یا مسدودکردن مسیر عمومی شوید، باید مسیر موقتی را برای عابران و خودروها از قبل ایجاد کرد که مورد تأیید مراجع مربوطه هم باشند تا حقوق همسایه در ساخت و ساز رعایت شود.

مواردی که ذکر شد، جزو قوانینی است که حقوق همسایه در ساخت و ساز را در نظر گرفته است. البته ممکن است با توجه به شرایط سازه و محیط، قوانین دیگری نیز وجود داشته باشد. معمولاً هنگامی که پروانه ساخت به افراد ارائه می‌شود، این قوانین را هم به آن‌ها توضیح می‌دهند تا مشکلاتی حین ساخت و ساز با همسایه‌ها نداشته باشند.

دادرسی حقوق همسایه در ساخت و ساز

دادرسی حقوق همسایه در ساخت و ساز

با وجود این که قوانین حقوق همسایه در ساخت و ساز مشخص هستند، ممکن است به هر علتی افراد خاطی نیز وجود داشته باشند که تخلفاتی در این زمینه از آن‌ها سر بزند. به‌خصوص در آپارتمان‌ها که تعمیرات واحدهای مختلف ممکن است سروصدای زیادی ایجاد کند سبب درگیری همسایه‌ها با همدیگر می‌شود.

متن شکایت از ساخت و ساز همسایه باید به گونه‌ای طراحی شود که مشکلات نیز در آن ذکر شده باشد. در این صورت، مراتب سریع‌تر پیگیری می‌شود.

تلفن شکایت از ساخت و ساز همسایه تهران و مشهد و سایر شهرها این امکان را به افراد می‌دهد تا از همسایه مزاحم خود در حین ساخت و ساز شکایت کنند. این شکایات در اسرع وقت پیگیری می‌شود. همسایه‌ها می‌توانند در صورتی که شاکی هستند به شهرداری مراجعه کرده یا تلفنی گزارشات لازم را ارائه دهند. افراد متخصص توسط شهرداری یا دادگاه مربوط به آن به محل اعزام شده و در صورتی که میزان آلودگی صوتی یا خسارات بالا باشد، ممکن است حتی جلوی فعالیت ساخت و ساز گرفته شود تا مراتب بیشتر بررسی شوند.

برابر با ماده 40 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان‌ها در ساخت و ساز، افراد متخلف باید به مراجع قضایی رجوع کنند. هر چند در اکثر اوقات بر اساس حقوق همسایه در ساخت و ساز، شکایت به مدیر ساختمان اعلام شده و توسط وی رفع می‌شود.

قوانین حقوق همسایه در ساخت و ساز

جمع‌بندی؛ قوانین حقوق همسایه در ساخت و ساز

قوانینی برای ساخت و ساز و حقوق همسایه وضع شده است تا این فرایند باعث ایجاد مزاحمت برای همسایگان و عابرین نشود. تخطی از این قوانین، می‌تواند پیگیری‌های قضایی و حتی توقف ساخت و ساز را به همراه داشته باشد. متن نامه شکایت از همسایه به شهرداری باید با دقت و ذکر مشکل مربوطه نوشته شود تا سریع‌تر مورد پیگیری قرار گیرد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
3 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید