هر اطلاعاتی که در مورد گذاشتن جاکفشی در مشاعات ساختمان لازم است بدانید

بایدها و نبایدهای گذاشتن جاکفشی درمشاعات ساختمان

زندگی آپارتمان‌نشینی باید با رعایت اصول و قواعدی همراه باشد که ما آن را با نام فرهنگ آپارتمان نشینی می‌شناسیم. این قواعد در جهت نظم دادن به زندگی و هماهنگ شدن با همسایه‌ها تنظیم می‌شود و داشتن زندگی آسوده می‌شود. یکی از این قواعد مربوط به قرار دادن جاکفشی در مشاعات ساختمان است که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم.

درصورتی‌که شما هم می‌خواهید در آپارتمان زندگی بدون چالشی را تجربه کنید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید و با فرهنگ آپارتمان نشینی در زمینه محل قرار دادن جاکفشی بیرون آپارتمان آشنا شوید.

جاکفشی در مشاعات ساختمان

جاکفشی در مشاعات ساختمان : جاکفشی را در آپارتمان کجا بگذاریم؟

همه‌ی  افراد حق دارند در فضاهای اختصاصی منزل خود، وسایل را مطابق سلیقه‌ی شخصی مرتب کنند و هیچ کس هم به آن‌ها اعتراض نمی‌کند. اما در زندگی آپارتمان نشینی شرایط کمی متفاوت است. ساکنین آپارتمان فقط در محدوده‌ی داخل واحد می‌توانند دکوراسیون را به صورت شخصی مرتب کنند، اما در فضاهای مشاع ساختمان باید تابع قوانین باشند و مجاز به قرار دادن جاکفشی در مشاعات ساختمان نیستند.

فضای مشاع در آپارتمان کجاست؟

به طور ساده و واضح، در آپارتمان برخی از فضاها به صورت مشترک بین همسایه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلاً  راه پله و پاگرد، پارکینگ، پشت بام، آسانسور و حیاط جزو مشاعات ساختمان هستند. در چنین شرایطی واضح است ساکنین اجازه گذاشتن کفش جلوی در که فضای مشاع است را ندارند چون ممکن است موجب آزار همسایه‌ها شود و آسایش آن‌ها را به هم بزند.

بیشتر بخوانید: قانون مشاعات ساختمان

چرا گذاشتن جاکفشی بیرون آپارتمان ممنوع است؟

وقتی صحبت از ممنوعیت گذاشتن جاکفشی در مشاعات ساختمان می‌شود، اولین سوالی که به ذهن مخاطب می‌رسد، دانستن علت این ممنوعیت است. واقعیت این است که اگر هر کدام از ساکنین بخواهد کفش خود را جلوی درب رها کند یا یک جاکفشی جلوی درب بگذارد مشکلات زیر را ایجاد می‌کند.

  • به هم‌زدن نظم و آراستگی در آپارتمان

اولین اشکال گذاشتن جاکفشی در مشاعات این است که نظم را به هم می‌زند. در واقع همانطور که رها کردن چندین جفت کفش‌، پشت درب هر واحد و جمع نکردن آن موجب بهم ریخته به نظر آمدن آپارتمان می‌شود، استفاده از جاکفشی پشت درب هر واحد هم موجب ایجاد ناهماهنگی می‌شود. تصور کنید وارد یک آپارتمان شوید و در هر طبقه و هر پاگرد با جاکفشی‌هایی مواجه می‌شوید که هر کدام یک شکل و یک اندازه هستند. قطعاً این منظره برای شما جالب نخواهد بود.

  • اشکال در رفت و آمد ساکنین

از طرف دیگر گذاشتن جاکفشی بیرون آپارتمان باعث می‌شود ساکنین در رفت و آمد به مشکل بربخورند و نتوانند به راحتی عبور و مرور کنند. به طور فرض کنید وقتی آپارتمان آسانسور نداشته باشد و همسایه‌ها به صورت روزانه چندین مرتبه بخواهند از راه پله رفت و آمد کنند، جاکفشی فضا را تنگ‌تر می‌کند.

یا در مواقعی که یکی از همسایه‌ها قصد اسباب‌کشی داشته باشد، جاکفشی‌ها با محدود کردن فضا، بردن و آوردن وسایل را با زحمت مواجه می‌کند. همین موارد باعث می‌شود قرار دادن جاکفشی در مشاعات ساختمان ممنوع شود.

آیا گذاشتن جاکفشی در طبقه‌ی آخر هم ممنوع است؟

شاید این طور به نظر بیاید که چون کسی به طبقه‌ی آخر رفت و آمد نمی‌کند و حتی بی‌نظمی آن جلوی دید نیست، ساکنین این طبقه برای گذاشتن کفش در راهروی آپارتمان مجاز هستند. اما اینطور نیست و همان محدودیت‌هایی که برای طبقه اول وجود دارد، در مورد طبقه‌ی آخر هم حکم می‌کند. چون تمام راه‌پله‌، از طبقه اول تا آخر، فضای مشاع است.

کفش مهمان جلوی دربخانه

چرا برخی ساکنین نسبت به ممنوعیت گذاشتن جاکفشی در آپارتمان بی توجه هستند؟

دلایل متعددی برای بی توجهی ساکنین به ممنوع بودن قرار دادن جاکفشی در مشاعات ساختمان وجود دارد. مثلا برخی از افراد ادعا می‌کنند در فضای داخل ساختمان فضای کافی در اختیار دارند که جاکفشی را داخل واحد بگذارند به همین دلیل مجبور به گذاشتن کفش جلوی درب آپارتمان هستند. یا برخی دیگر نظرشان این است که کفشی که از صبح تا شب در خیابان و مکان‌های مختلف به پا داشتند، آلوده یا نجس است و درصورتی‌که آن را به داخل آپارتمان ببرند، همه جا کثیف می‌شود. به همین دلیل به خودشان بابت گذاشتن کفش در راهروی آپارتمان حق می‌دهند.

اما این موارد توجیه‌های مناسبی نیست، چون هیچ فردی حق استفاده‌ی شخصی از مشاعات ساختمان را ندارد و در هرصورت گذاشتن جاکفشی در مشاعات ساختمان ممنوع است. اما راهکارهای زیر می‌تواند این مشکلات را برطرف کند.

  • کسانی که داخل آپارتمان فضای کوچکی دارند می‌توانند از یک جاکفشی کوچک استفاده کنند یا اینکه متناسب با فضایی که در اختیار دارند، یک جاکفشی دیواری تهیه کنند تا به دلیل جای کم مجبور به گذاشتن کفش در راهروی آپارتمان نباشند.
  • انداختن یک پادری جلوی درب واحد و تمیز کردن کفش‌ها روی آن باعث می‌شود کثیفی و آلودگی به داخل واحد راه پیدا نکند.

حکم قانونی قرار دادن جاکفشی در مشاعات ساختمان چیست؟

مطابق قانون تملک آپارتمان‌ها هیچ فردی حق ندارند از فضاهای مشاع در مجتمع‌ها استفاده‌ی شخصی کند. مگر اینکه تمام ساکنین موافقت کنند. به عنوان نمونه درصورتی‌که تمام ساکنین مجتمع با هماهنگی مدیر ساختمان توافق کنند که جاکفشی‌ها را‌ جلوی درب باشد، هیچ اشکالی ندارد. اما اگر حتی یک نفر با این کار مشکل داشته باشند، قرار دادن جاکفشی در مشاعات ساختمان مجاز نیست.

مجازات استفاده شخصی از مشاعات ساختمان و به طور خاص، بی‌توجهی به نارضایتی همسایه‌ها در مورد قرار دادن جاکفشی در مشاعات نمونه‌ای جرایم کیفری تصرف عدوانی است و می‌تواند مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد.

جمع بندی

یکی از قوانین آپارتمان نشینی، نداشتن استفاده‌ی شخصی از فضاهای مشاع و عدم گذاشتن وسایل در مشاعات آپارتمان است. این مطلب در مورد علت ممنوع بودن گذاشتن جاکفشی در مشاعات ساختمان است و راهکارهایی را برای رفع این مشکل معرفی می‌کند

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
4.5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرهاد

خیلی خوبه که در زمینه مشکلات آپارتمان نشینی محتوا تولید میکنید اما این مقاله فقط رفع تکلیف بود! من انتظار ارائه راهکار برای مقابله با این پدیده بودم اما فقط به اعلام قانون بسنده کردید ! شکایت از همسایه آخرین مرحله حتی برای مدیران مجموعه های بزرگ است.

مدیر وبلاگ

با سلام بخش راهکار نیز اراپه شده است.استفاده از پادری و جا کفشی دیواری در داخل واحد

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید