بیمه مسئولیت آسانسور چیست؟

آسانسور یکی از مهم ترین و پرکاربردترین بخش‌های ساختمان‌های امروزی به حساب می‌آید که امکان به وجود آمدن، انواع حوادث برای آن وجود دارد به همین دلیل استفاده از بیمه مسئولیت آسانسور می‌تواند باعث ایجاد حس دلگرمی برای ساکنین ساختمان شود.

در واقع بیمه آسانسور از نوع، بیمه مسئولیت مدنی است که در صورت رخ داد حوادث، خسارت‌های به وجود آمدن را پرداخت می‌کند البته فراموش نکنید که استفاده از این بیمه‌ها دارای شرایط و قوانین خاصی است که ساکنین ساختمان باید با قوانین و شرایط درج شده در بیمه نامه به خوبی آشنا باشند. برای مثال اگر تعداد افراد داخل آسانسور از تعداد ظرفیت مجاز آن بیشتر باشد، امکان دارد بیمه، مسئولیت رخ دادن حوادث را قبول نکرد و یا بخشی از خسارت را پرداخت کند که این موضوع بر اساس نظر کارشناس تعیین می‌شود.

معمولا زمانی که حوادث غیرقابل پیش‌بینی برای آسانسور و ساکنین ساختمان وجود می‌آید، مالک ساختمان یا مدیر ساختمان به‌عنوان مقصر شناخته می‌شوند که این موضوع بستگی به عوامل زیادی دارد به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که قبل از به وجود آمدن هر مشکلی از بیمه مسئولیت آسانسور استفاده کنید تا بتوانید در صورت رخ داد حوادث از حمایت آن برخوردار باشید. اگر شما مدیر ساختمان هستید، باید از این نوع بیمه استفاده کنید و هزینه آن را بین ساکنین ساختمان تقسیم کرده و مبالغ را جمع‌آوری کنید، همچنین برای مدیریت و پیگیری بهتر این موضوع می‌توانید از اپلیکیشن آپارتمانا استفاده کنید.

البته این موضوع را در نظر داشته باشید که بر اساس قانون، صاحب ملک یا مدیر ساختمان یا ساکنین ساختمان تا حدود 60 درصد و شرکت مربوط به نگهداری و سرویس آسانسور تا حدود 40 درصد به‌عنوان مقصر اعلام می‌شوند و خسارت‌های ناشی از حوادث بر اساس آن باید پرداخت شود البته تعیین درصدهای گفته شده بر اساس شرایط متغیر است و بر اساس نظر کارشناس تعیین می‌شود.

بیمه مسئولیت آسانسور چیست؟

بیمه آسانسور چه حوادثی را پوشش می‌دهد؟

بیمه مسئولیت آسانسور شامل موارد مختلفی می‌شود که تمامی آن‌ها در بیمه نامه به صورت جزئی شرح داده شده است اما از مهم ترین مواردی که بیمه مسئولیت آسانسور آن‌ها را پوشش می‌دهد، به شرح زیر است:

1- نقص عضو

2- دیه یا فوت

3- هزینه‌های پزشکی

شرکت‌های بیمه، خسارت‌های مربوطه را بر اساس تعداد مجاز ظرفیت آسانسور پرداخت می‌کنند و اگر در هنگام رخ دادن حوادث، تعداد افراد داخل آسانسور از تعداد مجاز بیشتر باشد، شرکت بیمه تمامی خسارت‌ها را پرداخت نمی‌کند و تصمیم‌گیری میزان پرداخت خسارت بر اساس نظر کارشناس خواهد بود.

بیمه مسئولیت آسانسور اجباری است؟

بیمه مسئولیت آسانسور اجباری است؟

خیر این نوع از بیمه اجباری نیست اما در صورت رخ داد حوادث، ساکنین ساختمان یا صاحب ملک باید خسارت‌های به وجود آمده را پرداخت کنند و در برخی شرایط خسارت‌های ناشی از حوادث آسانسور می‌تواند بسیار سنگین باشد. به همین دلیل قطعا استفاده از بیمه مسئولیت آسانسور می‌تواند در بسیاری از شرایط به داد ساکنین ساختمان برسد، البته قیمت این نوع از بیمه به‌صرفه است و افراد می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای معقول از آن استفاده کنند.

البته محاسبه نرخ بیمه آسانسور به موارد مختلفی بستگی دارد که برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- نوع کاربری آسانسور که شامل مسکونی، تجاری، باربری و اداری است.

2- ظرفیت مجاز آسانسور که بر اساس نوع کاربری آن متفاوت است.

3- تعداد طبقات ساختمان

4- نرخ دیه و هزینه‌های درمانی

در چه شرایطی بیمه خسارتی پرداخت نمی‌کند!

همان طور که گفته شد استفاده از بیمه مسئولیت آسانسور مزایای فراوانی دارد اما در برخی از شرایط شرکت‌های بیمه، خسارت‌های مربوطه را پرداخت نمی‌کنند که این موارد در شرکت‌های ارائه دهنده بیمه متفاوت است اما به‌طور که در شرایط زیر شرکت بیمه هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.

1- اگر آسانسور دارای نقص فنی باشد. (انجام سرویس توسط افراد غیرمجاز یا انجام نشدن منظم سرویس‌های دوره‌ای)

2- اگر بیمه گذار یا ساکنین ساختمان به صورت عمدی به آسانسور صدمه وارد کنند.

3- در صورت رخ دادن حوادث طبیعی (زلزله، صاعقه، سیل و …)

4- خسارت‌هایی که در هنگام شورش، جنگ، اعتصاب، انقلاب و شرایط مشابه به آسانسور وارد شود.

5- شرکت‌های بیمه خسارت‌های مربوط به آتش سوزی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند البته با پرداخت هزینه جدا می‌توان از بیمه آتش سوزی آسانسور نیز استفاده کرد.

حتما به این نکته توجه کنید که قبل از به وجود آمدن هر مشکلی برای آسانسور باید تمامی سرویس‌های دوره‌ای توسط افراد متخصص و دارای مجوز صورت بگیرد و همچنین در اختیار داشتن مدارک سلامت آسانسور، فاکتورهای مربوطه و گزارش‌های ارائه شده توسط تعمیرکاران شرکتی در هنگام دریافت خسارت از شرکت بیمه الزامی است.

 

سخن پایانی

استفاده از بیمه مسئولیت آسانسور کاملا اختیاری است و افراد می‌توانند بر اساس تصمیم‌گیری و میل خود از آن استفاده کنند اما همان طور که می‌دانید حوادث غیرقابل پیش‌بینی هستند و در صورتی که اتفاق بی افتند، می‌توانند مشکلات فراوانی را به وجود بیاورند به همین دلیل بهتر است که تمامی ساختمان‌ها از بیمه آسانسور استفاده کنند تا در صورت لزوم بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند البته قیمت این نوع از بیمه بسیار منصفانه است و تمامی ساکنین ساختمان باید سهم خود را برای استفاده از بیمه مسئولیت آسانسور پرداخت کنند. حتما این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی موارد و قوانین درج شده در بیمه نامه را با دقت مطالعه کنید تا در آینده با مشکل خاصی مواجه نشوید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید