بهترین نحوه قرارگیری چیدمان پارکینگ در آپارتمان

در ساختمان‌های مسکونی بزرگ، چندین پارکینگ وجود دارد. زمان دعوا سر جای پارک یکی از مشکلاتی است که بارها ممکن است با آن مواجه شده باشید. تصمیم‌گیری در مورد مشاعات ساختمان، باید از همان ابتدا بر اساس قوانین موجود انجام گیرد. ضوابطی هم برای چیدمان پارکینگ وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. ممکن است از خودتان بپرسید آیا تغییر جای پارکینگ به دلخواه امکان‌پذیر است؟ یا نحوه چیدمان پارکینگ مسکونی با پارکینگ تجاری متفاوت است؟ در این مقاله بیشتر با ضوابط این بخش از ساختمان آشنا می‌شوید.

چیدمان پارکینگ آپارتمان

پارکینگ در چه ساختمان‌هایی وجود دارد و چگونه است؟

طبق اصول ساختمانی، در حال حاضر تقریباً هر ساختمانی که ساخته شود، نیازمند طراحی پارکینگ است. حال ممکن است ساختمان دارای یک یا دو واحد باشد و قسمتی از حیاط به‌عنوان پارکینگ در نظر گرفته شود؛ اما در ساختمان‌های آپارتمانی، مسئله پارکینگ با دقت و حساسیت بیشتری باید مورد توجه قرار گیرد.

در هر آپارتمان، برای هر واحد حداقل یک فضای پارکینگ باید وجود داشته باشد. در ساختمان‌های تجاری نیز، پارکینگ علاوه بر مالکین و فعالین در مجموعه، گاهی اوقات بیش از ظرفیت و برای مشتریان و ارباب‌رجوع هم در نظر گرفته می‌شود.

ضوابط چیدمان پارکینگ آپارتمان

ممکن است در یک آپارتمان با تعداد واحدهای محدود، پارکینگ به‌صورت توافقی در نظر گرفته شود. با این حال شهرداری برای تعیین پارکینگ هر واحد، ضوابطی را مشخص کرده است که در آپارتمان‌های نوساز به کار گرفته می‌شود. ضوابط چیدمان پارکینگ بر اساس این قانون به‌صورت زیر است:

در این روش تقسیم پارکینگ، از سمت شمال غرب ساختمان، شروع می‌شود و در جهت حرکت عقربه‌های ساعت ادامه می‌یابد. تقسیم پارکینگ‌ها از طبقات بالایی شروع می‌شود. بدین صورت که اولین پارکینگ در شمال غربی به اولین واحد طبقه بالایی از شمال غربی تعلق می‌گیرد. در جهت عقربه ساعت، دومین پارکینگ به دومین واحد و همین‌طور ادامه می‌یابد.

چیدمان پارکینگ آپارتمان طبق این ضوابط، این نتیجه را در پی دارد که طبقه همکف، منفی‌ترین قسمت پارکینگ را به خود اختصاص می‌دهد.

ضوابط چیدمان پارکینگ در مواقعی که کل پارکینگ مجموعه به‌صورت مشاع است و یک محوطه بزرگ مانند حیاط را در برمی‌گیرد متفاوت خواهد بود. در این مواقع ممکن است حتی برخی واحدها پارکینگ نداشته باشند. معمولاً چیدمان پارکینگ آپارتمان از این نوع، طبق توافق یا قوانین وضع شده توسط مدیر ساختمان و مالکین انجام می‌گیرد.

· پارکینگ مزاحم و نحوه چیدمان آن چگونه است؟

گاهی اوقات ممکن است، واژه‌ای به نام پارکینگ مزاحم را هم در آگهی‌های مربوط به املاک دیده باشید. اگر پس از تعیین چیدمان پارکینگ و دسته‌بندی فضا بر اساس ابعاد مناسب هر پارکینگ، ممکن است فضای خالی وجود داشته باشد. این بخش به‌عنوان پارکینگ مزاحم در نظر گرفته می‌شود.

 مسئله‌ای که این فضا دارد، مزاحمت برای حرکت یک یا چند خودرو است. هر چند پارکینگ مزاحم برای حرکت آزادانه برخی از خودروها مشکل ایجاد می‌کند؛ اما می‌توان به‌صورت توافقی برای ساکنینی که بیش از یک خودرو دارند یا کسانی که پارکینگ به آن‌ها تعلق نگرفته است،  مورد استفاده قرار گیرد.

اگر توافقی بین ساکنین صورت نگیرد،  معمولاً چیدمان پارکینگ مزاحم را بر اساس قراردادها انجام می‌دهند و به آخرین قراردادهای ثبت شده تعلق می‌گیرد.

ضوابط پارکینگ تجاری و نحوه چیدمان آن

·ضوابط پارکینگ تجاری و نحوه چیدمان آن

ممکن است این سؤال برایتان پیش آید که آیا نحوه چیدمان پارکینگ مسکونی با پارکینگ تجاری متفاوت است؟ هنگامی که ضوابط پارکینگ تجاری را مورد برسی قرار دهیم، اطلاعات بهتری در این مورد دریافت می‌کنید. در اصل تمام ساختمان‌های تجاری، بیمارستان‌ها و مراکزی که مراجعه‌کننده زیادی دارند، باید سی درصد پارکینگ بیشتر از حد معمول برای مراجعین در نظر بگیرند.

طبق اصول چیدمان پارکینگ تجاری، باید دور زدن در این پارکینگ‌ها راحت بوده و فضای کافی برای رفت و آمد و تردد معلولین هم وجود داشته باشد.

برای واحدهای تجاری به‌ازای هر صد متر، سه پارکینگ مورد نیاز است و در واحدهای اداری، به دو پارکینگ کاهش می‌یابد.

نکاتی که در مورد قوانین و چیدمان پارکینگ باید بدانید!

علاوه بر این که چیدمان پارکینگ آپارتمان باید طبق اصول باشد،  ابعاد و ارتفاع این محیط و بخش خروجی آن نیز طبق ضوابط خاصی صورت می‌گیرد.

طبق ضوابط شهرداری، برای هر پارکینگ دهانه حداقلی 2.5 متر، برای دو پارکینگ کنار هم 4.5 متر و برای سه پارکینگ 7 متر در نظر گرفته می‌شود.

حداقل عرض رمپ دسترسی پارکینگ مسکونی 2.5 متر است و برای کاربری تجاری 3.5 متر در نظر گرفته می‌شود. ارتفاع ورودی رمپ پارکینگ 2.4 متر و حداکثر 3 متر است.

سؤال دیگری که ممکن است پیش آید این است که آیا تغییر جای پارکینگ به دلخواه امکان پذیر است؟ بهتر است بدانید که این توافق می‌تواند بین ساکنین صورت گیرد. با این حال بهتر است طبق اصول چیدمان پارکینگ آپارتمان عمل کنید.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری چیدمان پارکینگ

چیدمان پارکینگ برای آسایش ساکنین دارای قواعد خاص خود است. این ضوابط مشخص می‌کند که هر پارکینگ چه رابطه‌ای با هر واحد دارد. اصول و قواعدی برای طراحی و ساخت پارکینگ بر اساس متراژ بنا و کاربری آن وجود دارد. برخی از ساختمان‌ها که فضای پارکینگ ندارند، باید فضایی را به‌صورت جداگانه برای پارکینگ در نظر بگیرند تا ساکنین و مراجعه‌کنندگان از این نظر مشکلی نداشته باشند.

عرض و طول پارکینگ، فضای خالی تا دیوار کناری، ارتفاع ورودی پارکینگ، ارتفاع پارکینگ، تهویه و بسیاری از موارد دیگر، طبق ضوابط شهرداری تعیین می‌شود تا کاربری این محیط به بهترین نحو طراحی شود. چیدمان پارکینگ تجاری، اداری و مسکونی کمی با هم متفاوت است و تعداد پارکینگ برای خودرو نیز در هر کدام مشخص است. معمولاً پارکینگ تجاری، بیشترین متراژ را نسبت به سایر پارکینگ‌ها دارد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید