بررسی، تکثیر و نگهداری پپرومیا قاشقی Desert privet

پپرومیا قاشقی Desert privet

نگهداری پپرومیا قاشقی یا اصطلاحا برگ قاشقی یکی از گیاهان محبوب و زیبایی است که بدلیل سهولت در نگهداری احتمالا در خیلی از آپارتمان ها و ادارات ،تصویر آن به چشمتان آشناست .از اونجایی که این گیاه بیشتر از چهارصد نوع داره، شما میتونید این گیاه رو در انواع مختلف طرح وشکل و در بعضی مکانها حتی روی تنه ی درخت هم ببینید. دقیقا مانند انواع پتوس که مدل های مختلفی دارد .

پپرومیا گیاه بسیار حساسیه که البته اگر درباره نوع پرورش اون اطلاعات لازم رو داشته باشید میتونید از داشتنش لذت ببرید. این گیاه معمولا از لحاظ قدی و طولی رشد زیادی نداره و بیشتر بصورت جانبی رشد میکنه. برگهای بسیار زیبایی دارد که در شرایط مطلوب پهن و براق و تخم مرغی شکل هستند. پپرومیا قاشقی دو نوع ساده و ابلق دارد. رگبرگهای این گونه زرد رنگ میباشد.ساقه گیاه تولید ریشه های هوایی زیاد می نماید.گیاه جوان این گونه زیبا و به عنوان گیاه اپارتمانی پرورش داده می شود.به مرور که سن گیاه افزایش می یابد برگ های تحتانی را از دست داده و گیاه زشت میشود

رنج قیمت نگهداری پپرومیا قاشقی : 15 هزار تومان

آبیاری:

پپرومیا قاشقی آب رو در بافت برگها و ساقه های خودش ذخیره میکنه و نیاز آبی کمی داره در زمستان هر دو هفته یکبار و در تابستان هفته ای یکبار به گیاه پپرومیا قاشقی آب بدید. توصیه میشود که قبل از آبدهی سطح خاک رو چک کنید و بعد از اطمینان از خشکی سطح خاک اقدام به آبدهی کنید.

نور:

نیم سایه افتاب و کنار پنجره احتیاجات نوری ان را تامین میکند،مواظب اشعه مستقیم افتاب به خصوص در ظهر باشید.

تکثیر:

تکثیر پپرومیا قاشقی به دو صورت قلمه و برگ هست. برای تکثیر به روش برگ باید برگ پپرومیا قاشقی رو با چاقوی تیزی ببرید و  آنرا در خاکی متشکل از مقدار کمی پیت ماس که خاک ریشه زاست و مقداری خاک برگ قرار دهید.

در روش قلمه ساقه هایی با جوانه انتهایی و حداقل با دو جفت برگ قطع و جفت پائین برگ را حذف و انها را در خاک مخلوط شن و پیت کاشت و در درجه حرارت ۱۸ درجه سانتی گراد و به مدت ۲۱ روز نگهداری نمایید.

خاک:

خاک مناسب برای پپرومیا قاشقی خاکی نسبتا سبک هست که متشکل شده از یک قسمت پیت ماس، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک باغچه که ترکیب خوبی رو بوجود خواهند آورد. بهتر است برای کف گلدان از سنگ ریزه استفاده کنید.

گرما:

حداکثر درجه حرارت در تابستان ۲۴ درجه و حداقل درجه در زمستان ۱۸ درجه است،گیاه تا ده درجه هم مقاومت نشان میدهد.در کل به هوای خنک نیاز داره وگرنه برگها خشک و شکننده میشوند

عوارض و درمان:

برگها رنگ پریده و رشد متوقف شده است: گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک گلدان در رنج است،هر دو هفته یکبار با کودهای مخصوص طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

رنگ برگها زرد و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است : کنه ی ریز قرمز عامل ان است،گیاه را هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی نمایید،غبارپاشی در کاهش افت موثر است.

کپک خاکستری روی ساقه ها است : قارچ بوتری تیس عامل ان است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است:با سم قارچ کش گیاه را سمپاشی و گلدان را به محل گرمتری منتقل نموده،غبارپاشی را تا رفع علائم متوقف و ابیاری را کاهش دهید.

به نظر میرسد برگها دارای تاول هستند: خاک گلدان باتلاقی شده است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک و سپس ابیاری نمایید،ابیاری های بعدی را با میزان کمتری شروع کنید،آب زیر گلدانی را خالی و زهکش را بازدید کنید.

برگ ها خم میشوند : گیاه تشنه است و هوا خشک است،فورا آبیاری نمایید،بهتر است گلدان را ۱۵ دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،گلدان را به محل خنکتری منتقل نموده.

برگها کمرنگ و گرایش به سفیدی دارند : شدت نور زیاد است،گلدان را به محل کم نور تری منقتل نموده.

نقاط زنگ مانند روی برگها نمایان شده اند: از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید،با غبارپاشی  و استفاده از پارچه و اسفنج مرطوب برگها را تمیز نموده.

برگها چین و چروک دار،خشک میشوند و میریزند : هوا خیلی گرم است،گلدان ها را به مکان خنک تری منتقل نموده.

قسمتی از برگ و قاعده ساقه سیاه شده و پوسیده است: آبیاری بیش از اندازه عامل ان است،اجازه دهید سطح خاک گلدان بین دو ابیاری خشک شود سپس با میزان کمتری ابیاری را شروع کنید.

برگها سقوط میکنند: هوا سرد است،گلدان را به محل گرمتری منتقل نمایید.

نکته : در صورتی که بخشی از برگهای گیاه شما دچار سوختگی شده ، سعی کنید از آب جوشیده سرد شده برای آبیاری گیاه استفاده کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید