صفر تا 100 مزایا و معایب آنتن مرکزی ساختمان چیست؟

نصب آنتن مرکزی

آنتن مرکزی چیست ؟

آنتن مرکزی ساختمان به یک مجموعه‌ی واحد و متشکل از تجهیزاتی گفته می‌شود که باعث دریافت، تقویت، تقسیم و انتقال سیگنال‌های تلویزیونی، تصاویر ویدئویی و یا ماهواره‌ای می‌شود.
در هتل‌ها و برج‌های مسکونی به دلیل وجود تعداد بالای گیرنده‌های تلویزیونی، از انتن مرکزی استفاده می‌شود که در ادامه با انواع آن‌ها، معرفی بخش‌های مختلف، مزایا و معایب هریک آشنا خواهیم شد.

انواع آنتن مرکزی ساختمان

انواع آنتن مرکزی

انتن های مرکزی با توجه سیگنال ارسالی و گیرنده‌های متصل در 5 نوع متفاوت دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی هریک از تجهیزات آنتن مرکزی پرداخته و با ویژگی‌ها و کاربردهای هر مدل آشنا خواهیم شد.

1- آنتن MATV

آنتن MATV

ساده‌ترین نوع آنتن مرکزی آنتن MATV یا Master Antenna Televesion است. در واقع آنتن MATV همان سیستم آنتن مرکزی مسکونی است که در ساختمان‌ها اجرا می‌شود.
آنتن MATV یک شبکه‌ی کابل‌کشی شده‌ی آنالوگ می‌باشد که وظیفه آن توزیع سیگنال‌های تلویزیونی با پهنای باند مشخص و تعیین شده است.

2- آنتن SMATV

آنتن SMATV

آنتن SMATV برای دریافت، تقویت و توزیع سیگنال‌های ماهواره‌ای به گیرنده‌های مختلف در یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مزایای آنتن SMATV یا Satellite Master Antenna Television نسبت به آنتن MATV این است از قدرت بیشتری برخوردار می‌باشد. با نصب این آنتن تمام واحدهای یک ساختمان می‌توانند بدون نیاز به نصب آنتن‌های مجزا، به بهترین شکل سیگنال‌های ماهواره‌ای را دریافت کنند.

3- آنتن CCTV

آنتن CCTV یا  Closed Circuit Televisionبرای انتقال تصویر، صدا و ویدئو از مبدأ دوربین مداربسته به گیرنده‌ی تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخلاف دو آنتن قبل، توزیع سیگنال‌ها در آنتن‌های CCTV به صورت عمومی انجام نمی‌شود، بلکه تصاویر و فیلم‌های ضبط شده‌ی دوربین‌های مداربسته توسط کابل هم‌محور یا یک لینک ارتباطی بیسیم، به طور اختصاصی به گیرنده (مانیتور) مورد نظر ارسال می‌شود.

4- آنتن CATV

آنتن CATV

آنتن CATV که به آن آنتن مرکزی کابلی (Cable Television) هم گفته می‌شود، توسط کابل‌های هم‌محور سیگنال‌های دریافت شده از مرکز را تقویت کرده و به واحدهای مختلف ساختمان ارسال می‌کند. اگرچه این مدل از آنتن‌های مرکزی برای هتل‌هایی که اغلب مسافران غیربومی دارند کاربردی نیست، آن هم به این دلیل که اغلب مسافران غیربومی، تمایلی به مشاهده‌ی کانال‌های محلی ندارند.

5- آنتن IPTV

آنتن IPTV

آنتن IPTV با استفاده از کابل UPT و پهنای باند اینترنت می‌تواند باکیفیت‌ترین محتوای تلویزیونی، صوتی و … را در اختیار کاربران قرار دهد. ارتباط در این نوع آنتن کاملا دو طرفه بوده و به لطف بهره‌گیری از اینترنت پرسرعت، دسترسی به کانال‌های داخلی و خارجی در هر زمانی امکان‌پذیر است. آنتن‌های IPTV عموماً برای هوشمندسازی هتل‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و ناوگان حمل‌ونقل عمومی مورد استقبال قرار می‌گیرند.

بخش های مختلف آنتن مرکزی ساختمان

آنتن های مرکزی غالباً از 4 بخش اصلی تشکیل شده‌اند:

1- بخش دریافت‌کننده سیگنال

این بخش از آنتن و یا مبدل تصاویر ویدئویی تشکیل شده است که عمل دریافت اطلاعات از فرستنده را بر عهده دارد. به عبارتی دیگر بخش دریافت کننده، دریافت تصاویر تلویزیونی و ماهواره‌ای را انجام می‌دهد.

2- بخش تقویت سیگنال

همانطور که از اسم آن مشخص است، سیگنال‌های دریافتی توسط یک آمپلی‌فایر قدرتمند در این بخش تقویت شده تا بین گیرنده‌ها تقسیم شوند. هرچه قدرت آمپلی‌فایر بیشتر باشد، ارسال سیگنال‌های دریافتی به تعداد گیرنده‌های بیشتری امکان‌پذیر است.

3- بخش تقسیم سیگنال

سرویس‌دهی به تعداد زیادی گیرنده در آن واحد، یکی از بارزترین ویژگی‌هایی است که باعث ایجاد تفاوت بین آنتن های مرکزی و سایر آنتن های معمولی می‌شود. بخش تقسیم سیگنال از مجموعه‌ای از تقسیم‌کننده‌های عبوری، اسپلیتر و سویچر تشکیل شده است که وظیفه‌ی توزیع سیگنال به گیرنده‌ها را بر عهده دارد.

4- بخش انتقال سیگنال

بخش انتقال متشکل از یک کابل کواکسیال است که سیگنال‌ها را به بهترین شکل به سمت گیرنده‌ها هدایت می‌کند.

تفاوت تپ آف و اسپلیتر

Splitter ( اسپلیتر )  از انواع تجهیزات انتهایی در سیستم آنتن مرکزی می باشد و سیستم با استفاده از این ابزار با افت سیگنال همراه خواهد بود. در این صورت با نصب اسپلیتر در سیستم مقدار سیگنال ورودی و خروجی متفاوت خواهد بود.

Tap Off ( تپ آف ) از انواع تجهیزات میانی در سیستم آنتن مرکزی می باشد ولی در سیستم باعث افت سیگنال نمی شود و تنها به عنوان یک تقسیم کننده میانی در سیستم عمل می کند. به این صورت که ورودی تپ آف به خروجی آنتن و تقویت کننده فیلترها، مبدل های فرکانسی، تله موج ها و یا مچینگ ها متصل شده و خروجی آن به اسپلیتر یا یک تپ آف دیگر وصل می شود.

مزایای آنتن مرکزی ساختمان

مزایای آنتن مرکزی

با گسترش ساخت‌وساز ساختمان‌های مسکونی و تجاری مرتفع، پیاده‌سازی سیستم انتن مرکزی بسیار رایج شده است. شاید تنها مزیت‌هایی که به ذهن همه‌ی ما برسد، مقرون به صرفه بودن انتن مرکزی و اشغال فضای کمتر در فضای پشت بام ساختمان است. اما مزیت‌های استفاده از این نوع از آنتن بیشتر از این موارد است که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

1- جلوگیری از اشغال فضای بیش از حد ناشی از نصب آنتن‌های متعدد در پشت بام ساختمان‌ها.

2- دریافت و انتقال سیگنال با کیفیت برای تمام گیرنده‌ها.

3- هزینه‌ی تعمیرات و نگهداری پایین‌تر نسبت به آنتن‌های معمولی.

4- دریافت سیگنال‌های تلویزیونی، رادیویی، ماهواره‌ای و دوربین‌های مداربسته تنها با یک سیستم آنتن مرکزی واحد.

5- امکان ایجاد یک شبکه تلویزیونی خصوصی برای مجتمع یا آپارتمان.

معایب آنتن مرکزی ساختمان

شاید بتوان تنها عیبی که برای آنتن های مرکزی مطرح کرد وابسته بودن کیفیت و عملکرد سیگنال تمام گیرنده‌ها به یک آنتن مرکزی واحد است. اگرچه احتمال خرابی سیستم های انتن مرکزی بسیار پایین است اما در صورت مواجهه با مشکلات، تمام گیرنده‌های موجود در آن ساختمان سیگنالی نخواهند داشت تا زمانی که نسبت به رفع مشکلات آنتن ساختمان اقدام شود.

2 نکته‌ی قابل توجه برای اجرا و نصب آنتن مرکزی

حال که در بخش‌های قبل با مزایا و عیب اصلی آنتن مرکزی آشنا شدیم، در صورتی که تصمیم گرفتید برای ساختمان خود از این مدل آنتن استفاده کنید نیاز است 2 نکته‌ی ضروری را مد نظر قرار دهید.

1- کیفیت را فدای هزینه نکنید

به دلیل حساس بودن سیستم آنتن مرکزی، سعی کنید با توجه به بودجه‌ی خود، تا حد امکان از تجهیزات برند و معتبر که امتحان خود را پس داده‌اند استفاده کنید. چرا که استفاده از تجهیزات نامعتبر و غیراصلی ممکن است دیر یا زود شما را با ریسک مواجهه با اختلالات سیگنالی مواجه کند.

2- از نصاب حرفه‌ای و با تجربه کمک بگیرید

حتی در صورتی که تجهیزات معتبری هم تهیه کرده باشید، اگر نصب انتن مرکزی را به یک متخصص با تجربه نسپارید، ممکن است با اجرای غیرحرفه‌ای به تجهیزات شما آسیب بزند یا نتواند آن کیفیت تصویری که انتظار دارید را ارائه کند. علاوه بر این، مشورت با متخصصین شبکه و افراد فعال در حوزه‌ی ساختمان‌های هوشمند قبل از هرگونه اقدام به نصب و پیاده‌سازی، می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد که به بهترین شکل یک سیستم آنتن مرکزی پایدار و اصولی برای ساختمان پیاده‌سازی کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاظمی

بسیار عالی هست . واقعا به این فکر افتادم تا به اهالی پیشنهاد بدم . تا بحال این دقیق از مزایاش نمیدونستم

رضا

آیا تمامی ساکنین باید در خصوص اجرای آنتن مرکزی موافق باشن؟!

مدیر وبلاگ

بله بایذ به تایید هیئت مدیره یا اکثریت مجمع ( مالکین ) برسد

محمد

با سلام … ممنون از مطلب خوب و جامعی که گذاشتید …. ما قصد داشتیم در ساختمانمون از آنتن مرکزی استفاده کنیم و این مقاله خیلی به ما کمک کرد … با تشکر از شما

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید